fredag, april 25, 2008

Fredagslistan


1. Magnus Uggla – det hela började med att jag gav min mamma Ugglas senaste platta eftersom hon diggar honom jättemycket. Hon blev jätteglad och spelade den i bilen. Jag blev fast. Mannen är ju genial. Texterna är klockrena, musiken catchy och refrängerna sätter sig med en gång. Det slutade med att både jag å mamma vrålade i kör: ”Hallå, därute jag e vild och skild …” Sen såg jag att SVT sänder halvtimmeslånga program med Uggla i spetsen. Var fan är mitt band? heter den. Så kul att se Magnus bacillskräck och hypokondri och möten med fansen. Jag beordrar er att se den!
2. Asfalten – ett säkert vårtecken är när man kan se asfalten igen. Gruset och sanden är puts väck. Då ler jag, stort och stämmer in i Lill-Babs gamla dänga: ”Vääääääälkommen gröna granna sköna sanna sommar. Hej låt oss hurra ty sommarn är bäst …
3. Stylebytes – nyupptäckt blogg av en härlig norska. Underbara bilder, inspirerande outfits och suveräna tips. Jag tror jag inte kan hitta några fler synonymer för att beskriva hur bra den är.
4. Datorer – vad gjorde vi innan detta uppfanns? Jag försöker komma ihåg. Min första kontakt med dessa maskiner var när jag var 10 år och gick i fyran. Vår lärare Erland Hallberg hade en sådan ståendes i vårt klassrum. Bakgrunden var svart med gröna bokstäver och kändes mer som en räknemaskin. Vi fick lära oss multiplikationstabellen med hjälp av den. Typ var femte sekund dök ett nytt räknetal upp och det gällde att kunna tabellen som ett rinnande vatten. Kunde man inte det innan så kunde man det efteråt. Det gick ju också rykten om att vi hade en dator så det kom jämt förbi elever för att kolla och dregla över den. Det var stort på den tiden förstår ni.
5. Kulturbutik – glöm AdLibris, Bokus och dom andra. Den här butiken har dom absolut billigaste böckerna. Exempel här och här. 249 kr vs 146 kr.

1. USA – Alcazars Andreas Lundstedt nekas visum pga att han bär på HIV. Skandalöst att diskriminera människor på detta viset. Vad blir det här näst? Nekad pga fel hårfärg?
2. Maria Nova – allas våran bloggdrottning vänsterprasslar på denna sajt. Roligt! Men sajten är för rörig och saknar logik. Är det bara jag som tycker det?
3. Insekter – hitills har två spindlar tagit sig in hos mig pga öppet fönster och balkongdörr. Säsongens baksida.

6 kommentarer:

Peace in mind sa...

Å, dina listor är perfekt fredagsgodis. Och denna fredag instämmer jag i alla dina hissningar o dissningar. Jag förstår inte hur USA fungerar när människor nekas visum på så märkliga grunder. Onda ögat.

Vera sa...

anna: ja, ondonda ögat på USA:s regim.

Anonym sa...

Riktigt, riktigt sorgligt att dom inte kan åka till USA.
Vår värld är underlig.

Ha en trevlig helg!

Anonym sa...

Älskar din fredagslista. Väntar på den fram tills du publicerar den. Jag älskar oxå sommaren - men Vera - insekter hör oxå sommaren till, och slipper man mygg och sånt så är man lyckligt lottad. Ciao

Sincerely Johanna sa...

Kulturbutik är toppen. Pocket 30 spänn är som hittat men även billig på vanliga böcker. Maria Nova är ingen favorit läser Linda K:s vänsterprassel men inget mer. Dessutom har de inte rss.

Vera sa...

rebekah: ja och orättvis!

anonym: japp, då är man lycklig ;D

johanna: heja pocket. kram