onsdag, december 13, 2006

Den svarta Dahlian



Såg filmen The Black Dahlia eller Den svarta Dahlian som den heter i Sverige.
Det är en filmatisering av James Ellroys roman som utspelar sig i 1940-talets L.A.

Filmen handlar om två poliser som utreder mordet på den unga Elizabeth Short. En av poliserna upptäcker snart att hans flickvän kände offret och att polisavdelningen präglas av korruption och konspiration. I rollerna ser du Scarlett Johansson, Josh Hartnett, Hillary Swank och Aaron Eckhart.

Tja, vad tycker jag om filmen? Som en filmkritiker uttryckte det "Det här en film som vill få dig att tro att den är jättebra". Jag håller med fullständigt! Efter att ha sett den rafflande trailern fick jag intrycket att det här måste vara årets film. Spännande mordhistoria, Scarlett Johansson, 1940-tal med dess underbara fashion i ett rökigt L.A. Det här verkade vara en film i samma anda som min favvorulle L.A. Confidential.
Men ack så fel jag hade! Det här är skit. Ja, du såg rätt: S.K.I.T. Segt, tafflig story och lama skådisinsatser. Det enda jag undrar är, vem som först kommer att dö i lungcancer eftersom det röks i stort sett VARJE scen. Enda anledningen till att jag ger filmen en 1:a är nog Scarletts förtjänst.

Betyg : 1 av 5

11 kommentarer:

Sara sa...

åh, jag hade också stora förhoppningar på den filmen! kanske ska vänta tills den kommer ut på dvd isåfall. jättekul med filmrecensioner!

Mill sa...

Inget att se med andra ord. Det får bli Göta Kanal 2 istället...

Vera sa...

Kul att du hittat hit.
Jag skulle nog vänta tills DVD men å andra sidan kanske andra tycker att den är bra :)

Vera sa...

Mill: Ja, Göta Kanal 2, riktig svensk humor :D

Anonym sa...

bra då ska jag inte lägga pengar på att gå och se den ;) kram

Vera sa...

em: vill du se ngt bra, skulle jag nog se ngt annat.
BTW - har försökt att kommentera i din blogg igår å idag men det funkar inte alls. Strular bloggen?
Kram V

Anonym sa...

jag har oxå hört att den där filmen suger!

Vera sa...

Sandra: ok. då e jag inte ensam om att tycka det :)

Anonym sa...

haha.......håller med 100%
försökt se den för nån vecka sedan
stängde av efter en kvart.....helt värdelös, det enda skulle väl vara de vackra skådisarna

Anonym sa...

Ajdå - var det så illa :( Jag som gillade boken. Får se den på DVD istället kanske.

Vera sa...

catya: ok. jag som nästan plågade mej genom den :)

Annie: Boken kanske är bättre.