onsdag, augusti 20, 2008

Bakslag för kampanjen mot size zero


Bild från Bulls
Åsikterna om de sjukligt smala size zero-modellerna och idealet är i hetluften.
Nu meddelar det brittiska moderådet att man drar tillbaka sin kampanj med obligatoriska hälsointyg (som ska motverka size zero). Anledningen? Jo, rädsla för att modellerna kommer bojkotta deras visningar i London. Enligt The Cut protesterade modellerna mot att det skulle kosta mellan 3500 och 7000 kr per år att förnya intyget.
En större anledning till detta tros också vara det uteblivna stödet från visningsstäder som New York, Paris och Milano. Det blev för svårt att genomföra planen själva då britterna saknar tillräckligt med inflytande i visningsvärlden. Brittiska moderådet har tidigare fått igenom krav på att modellerna måste vara över 16 år och ett förbud mot alkohol backstage, men den här gången lyckades dom inte genomföra kampanjen.
Så trist tycker jag. Men visst borde man lägga lite mer ansvar på designerna som anställer modellerna? Vad tycker du?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller absolut med om att modedesignerna borde hållas ansvariga, det är trots allt dem som håller idealet vid liv. Genom att anställa sunda modeller skulle de lätt kunna förändra idealen bort från det sjukligt magra.

Anonym sa...

Vad synd. Tycker som du att designerna måste stiga fram och ta sitt ansvar. Det är ju trots allt de som gör kläderna i pyttesmå storlekar.

Anonym sa...

Hej kära du - jag har en reflektionsutmaning som jag verkligen tycker du borde ta dig ann såhär i nystartmånaden.

Kram
stina

Sincerely Johanna sa...

Jag tycker att designers, modellagenturer och konsumenter har ett lika stort ansvar. Vi måste protestera och reagera mot detta osunda ideal.

Vera sa...

stina: exakt!

isakson: väl talat!

stina: ska kasta mig över den när jag hinner. kram

johanna: sant. vi har alla ett ansvar men i första hand tycker jag att dom som anställer modellerna har ett mkt stort ansvar. kram

Anonym sa...

Att reglera folkhälsan borde vara en politisk debatt. Denna kampanj misslyckas eftersom de som egentligen kan genomföra den har valt att kolla åt det andra hållet för att bibehålla sina egna marginella vinst. sorgligt.