onsdag, december 05, 2007

Den lyckliga horan!???


Jag prenumererar på VeckoRevyn sedan en tid tillbaka. Gillade den när Ebba von Sydow var chefredaktör för papperstidningen, (idag basar hon för webbsidan). Men sen Louise Bratt tog över efter Ebba har den dalat i mina ögon, tyvärr.
När jag läste det senaste numret och kom in på detta uppslag ovanför, blev jag förbannad. I artikeln säger 25-åriga Veronica bla: "Det finns många som jag också. Som har utseendet för sig med en snygg, sexig kropp och en bra personlighet, och som älskar sex. För min del är det en smart affärsidé." Veronica berättar vidare om hur hon marknadsför sig på nätet, vad hon sätter för priser och hur hon klär sig och sköter hygienen. Artikeln nämner ingenting om att det faktiskt är olagligt att köpa sex i Sverige. Hur man än vrider o vänder på saken så glorifierar artikeln prostitution. Även om VR inflikade en varningstext så fick jag känslan att sälja sex är en smart affärsidé som ger dig snabba pengar. Tidningens målgrupp sägs vara 18-25 år vilket jag inte håller med om. Den läses mest av unga tonårstjejer som knappt har några sexuella erfarenheter och som håller på att forma sina värderingar och är lättpåverkade. Att ständigt matas med sådana här budskap gör att man tillslut tycker att det är helt okej. VeckoRevyns chefredaktör Louise Bratt säger: "Att texten väckt sådan diskussion visar att det var ett viktigt ämne."
Ja, det är ett mycket viktigt ämne! Men - det stora problemet är, att när tidningar som tex Veckorevyn publicerar reportage som detta, för att sälja lösnummer, går de - vare sig de vill eller inte - den aggressiva prostitutionslobbyns ärenden.
Vad tycker du? Kommentera gärna!

7 kommentarer:

Sincerely Johanna sa...

Jag håller med dig, det är unga tjejer yngre än 18 som läser VR och de är lättpåverkade. Chefredaktören säger att de ångrar bilden men inte texten. Hur sjukt är inte det?

Anonym sa...

hej du,

tack! tishan köpte jag på gina tricot i somras.
kram

j sa...

håller fullkomligt med! reagerade när jag läste artikeln och sen blåstes det ju upp i media. helt befäng att publicera denna intervju! ebba gjorde veckorevyn bättre än vad den är nu.

Anonym sa...

Jag har inte läst artikeln men får ändå avsmak på en sådan rubriksättning. Bra fångat av dig!!

Vera sa...

johanna: sjukt är det ja!

pyttis: aha! tänkte att du kanske gjort den själv ;)

senapsgul: ja, när Ebba basade för pappersVR så var det bättre, inte för att jag e ett stort Ebba-fan men i alla fall.

tina: tackar o bockar. det är många som reagerat ..

Anonym sa...

så jävla korkat att framställa prostitution som ngt positivt! Vidrigt!


www.metrobloggen.se/stockholmsliv

Vera sa...

emmy: ja, och tanklöst med tanke på läsarnas unga ålder.