söndag, december 16, 2007

Utmaning

Jag har blivit utmanad av Christermagister att lista vilka egenskaper hos en person jag uppskattar och vilka jag retar mig på. Okej, en ganska knivig utmaning tycker jag. Risken är ju att man låter som en kontaktannons ...
Jag uppskattar:
*Ärlighet - varar längst heter det ju och det tycker jag oxå. Men det finns en risk att vissa männskor slänger ur sig elaka saker och skyller på att "ja, men jag är ju bara ärlig!" Det har jag lite svårt för. Man bör tänka sig för ibland om man verkligen måste lyfta fram detta till personen i fråga.
*Öppet sinne - nyfikenhet på livet ingår i detta. Jag älskar mötet med andra människor och att diskutera allt mellan himmel och jord. Om man har ett öppet sinne tror jag att man får ut mkt mer av livet och kan ge en oväntade glädjeämnen.
*Humor - är superviktigt. Ett gott skratt är förlösande och kan riva ner barriärer. Att ta med humorn i vardagen gör att man slappnar av och mår bättre. Just nu är jag inne i en kiss & bajshumor-period o skrattar gott åt Hannas magissues. Barnsligt? Tja, men det är förbaskat kul!
*Empati - för andra. Att utöva empati kräver att man har självdistans och kan sätta sig in i andra människor. Lyssna, känna och visa omtanke.
*Kärlek - i alla dess former.
Jag dissar:
*Avundsjuka
*Stolthet
*Snålhet
*Falskhet ... listan kan göras lång.

7 kommentarer:

Anonym sa...

som det står i texten till inlägget så är det jag som fotograferar själv.

självutlösare, stativ samt lite planering innan.

kram!

Anonym sa...

hoppas du har en bra kväll! kram

Anonym sa...

Kul att du antog utmaningen! Nu när jag har läst igenom alla inlägg så slås jag av hur överens de flesta är! Vi väljer kanske olika ord, men menar liknande egenskaper.

Din kommentar under "ärlighet" syftar kanske lite på vad jag skrev om att vara "brutalärlig"? Jag håller med om att man inte får maskera elakhet med ärlighet. Jag är nog mest brutalärlig mot folk jag vet kan ta det, och som uppskattar det... Men det är en svår balansgång! (Och det kräver empati, att kunna avgöra vilket som är bäst för den andra och att ta hänsyn till det.)

Hur menar du med att du dissar "stolthet"? Är det ungefär samma sorts stolthet som jag menar med självupptagenhet kanske? När man gått för långt och närmar sig narcissism? En viss stolthet är väl bra?

MVH
http://christermagister.blogg.se/

Vera sa...

pyttis: kram på dej oxå ;)

christer: ang att vara brutalärlig så är det ibland lite knivigt. Ta tex den här klassiska frasen:
tjejen - ser min rumpa stor ut i dom här jeansen?
killen - (ja, vad ska han säga???) om då tjejens rumpa ser "stor" ut. Vad skulle du svarat henne?

När det gäller stolthet så menar jag nog mer egocentrering och som du sa narcistiska drag när det har gått alldeles för långt ,.,.
självklart ska man vara stolt över sig själv. Ordet stolthet har alltså 2 olika sidor, en bra och en dålig form.

Anonym sa...

Vera: Hur jag gör i fallet med jeansen beror på var/när frågan kommer. Om någon frågade mig i en affär hade jag helt klart varit ärlig, och då tycker jag inte ens att det är brutalt, bara omtänksamt. Om jeansen redan var inhandlade beror nog mitt svar i stort sett på tillfället... Som sagt, det kan vara knivigt ibland, men jag tror att jag i de allra flesta fall skulle vara ärlig, varför fråga annars? Ett av de få tillfällena jag kan komma på när jag skulle ljuga och säga att "de sitter jättebra" är om man var på väg till ett bröllop eller liknande och det inte gick att göra något åt och jag visste att tjejen skulle må dåligt av svaret hela kvällen... Men som sagt, varför fråga då? :-)

City Living sa...

Haha, kiss och bajs humor är otroligt kul! Man växer aldrig upp:-)

Vera sa...

christer: jag vet att jag själv frågar sånt och kommer på mig själv att jag bara vill ha ett positivt svar ... haha.
men som du sa, det beror lite på tillfället. om man ska köpa tex jeans å står i affären så vill jag ha ett ärligt svar.

karolina: kiss å bajs, kiss å bajs, kiss å bajs, kiss å bajs, kiss å bajs .. hahahahahaha