tisdag, mars 18, 2008

Veckan som gått

Ibland när jag ska sätta mig och blogga så har jag så många ämnen jag skulle vilja ta upp att det nästan blir blockering och då slutar det oftast med att jag slänger igen min laptop och gör något annat. Nu är risken stor att jag gör det men jag ska behärska mig och försöka klämma fram något till er läsare. Med andra ord jag har drabbats av den fruktade bloggtorkan. Hoppas att det går över. Vissa veckor så bara det sprutar fram inlägg efter inlägg ... Ha överseende med mig!

Alex & Calle Schulman har blivit avstängda från sin blogg på Värmlands Folkblad av chefredaktören Peter Franke. Hurra! På tiden för bloggen var usel och främjade nätmobbing vilket jag verkligen tar avstånd från. Jag gillar annars Alex men den här gången skapade han ett ännu större och vidrigare monster. Frågan är om svenska folket blivit mätta av fenomenet Schulmans precis som med Carola?

Modebloggarna har hamnat på tapeten i veckan. Torsdagens Debatt-program inleddes med ämnet shopping och konsumtionshets. Frågan som ställdes var om modebloggarna på nätet uppmanar till hysteriskt överkonsumerande. Inbjudna till debatten var politikern Fredrik Federlay, Ebba von Sydow, miljöpartiets Maria Wetterstrand och bloggfenomenet Blondinbella. Debatten blev livlig och intressant. Jag måste säga att varje individ har ett personligt ansvar och att skylla på att modebloggarna hetsar till köphysteri är löjligt. Varför ska det alltid hackas och ses ner på tjejers intressen som tex mode, smink och shopping? Nu generaliserar jag grovt men håll med om att majoriteten är tjejer? Tänk på hur mycket, mopeder, datorer och annan teknik kostar? När det gäller Blondinbella så har jag svårt för en del av hennes åsikter men jag beundrar henne för hennes framåtanda och entreprenörskap.
Vad tycker du?
Se Debatt här

5 kommentarer:

Anonym sa...

Den kommer gå över. Alla drabbas av det förr eller senare. Det är bara att vänta ut torkan. I know :). Kram

Sincerely Johanna sa...

Ojoj det skulle bli för långt att skriva här men jag är full av åsikter. Vi väntar på dig tills torkan är över.

Peace in mind sa...

Alla människor har ett personligt ansvar, men de som är starka påverkansfaktorer på ungdomar bör iallafall vara medvetna om den makt de besitter. Men den diskussionen är ju väldigt känslig...Tycka vad man vill om dem, men Blondinbella och flera av hennes gelikar är ju driftiga unga tjejer som bör åtnjuta all respekt. Tyvärr känns det som att debatten alltid handlar om hur korkade blondiner är, något hårddraget. Hoppas torkan går över för jag gillar dina spaningar mycket. Kram!

Vera sa...

linda: ja det är väl bäst att vänta på att det ska gå över...kram

johanna: Skriv på bara ... det är ett ämne som upprör. kram

anna: jo, du har rätt, dom som sitter på mkt makt som tex Ebba & company har oxå ett ansvar att tänka på vilket budskap dom förmedlar. jag hoppas oxå att torkan går över. tack! kram på dig

Sincerely Johanna sa...

Okej men var beredd för nu kommer mina åsikter :)
Skönt att bröderna brothers är avstängda äår trött på deras vuxen mobbing nu. Det har gått för långt och någon behövde sätta ner foten. Om de sen börjar blogga på egen hand, vilket inte har skett på länge och inte gömmer sig bakom en tidning eller liknande är en sak. Då får de stå för det själva.
Ja det blev ett himla liv kring modebloggare. Jag tycker att visst ska det få bloggas om mode och shoppas en precis som det borde vara med all sorts handel oavsett om det är tjejer som handlar kläder eller killar teknikprylar så borde vi alla tänka lite mer på vår konsumtion och inte handla så mycket som vi gör. Det är inte bra för varken oss eller jorden. Och vad gäller de stora modebloggarna som det blev en sån debatt kring så tycker jag att de har ett ansvar att föregå med gott exempel då de har så många läsare både unga men ven vuxna osökra som inte litar på sig själva och att de duger som de är. Precis som all media har ett ansvar att göra just detta. Men att modebloggare kanske måste inse sin roll och ta sitt ansvar. Puh det var allt, hoppas det inte blev för mycket.